LYS I LAMPEN GENNEM 5 ÅR10’er

5. december, 2018

Artinn.dk

Hvordan kan man på en gang tage hensyn til klima og til livskvalitet? Hvordan kan nye teknologier hjælpe os? Hvordan kan lys fremover skabe nye værdier både for- og i Kolding??

Dette er nogle af de spørgsmål, som Bestseller-forfatter Tor Nørretranders (Mærk Verden, Lys!, Vær Nær, Se Frem) vil besvare, når han gæster lyskonferencen med sit foredrag om hvordan nyt lys kan fremkalde nye værdier. Vi har fået lov at stille den anerkendte forfatter 2 krystalklare spørgsmål, inden verdenspremieren på LYSKONFERENCEN i morgen:

1. I dag er der så mange energi/lys-kilder, at end ikke fuglene længere kan finde vej – hvad er balancen mellem værdi og værdighed?

“Alt for meget af det kunstige lys, vi sender ud i verden, når aldrig frem til et menneskes øje. Det sendes op i luften, ud i grøften, ned i hullet. Det er lysforurening,. Vi kan gøre det bedre i både tid og rum. Behøver vi lyse, når ingen kigger? Kan vi ikke have sensorer der ser om der er fodgængere, cyklister eller nogen til stede? Og kan vi ikke sørge for at lyskilderne belyser det der skal belyses i stedet for hele verden omkring os. Det er værdigt at lyse op hvor man er, men ikke værdigt at fylde omgivelserne med lys, man alligevel ikke ser.”

2. Hvordan ser du lys skabe ny værdi i det affolkede provinsen?

“Lys skaber værdi i verden, fordi man kan se noget. Kolding kan gå foran med at lave lys til tiden og lys til stedet, men ikke bare tonse lys ud i verden- Mørket er også værdifuldt for livskvaliteten. Stjernehimle, romantisk stunder, tusmørke, anelser i morgengry. Det er vigtigt at vi kan glæde os over at være langt fre lysreklamerne på Rådhuspladsen i København. Lys kan skabe værdi ved at vi på den ene side kan nyde mørket og roen, men på den anden side er trygge ved at vi kan finde sikkert hjem til de varme stuer. Samtidig har vi lyst til at der er steder både inde og ude som stråler af lys. Højtidelige rum, myldrende pladser og knudepunkter i byens trafik. Dér skal være lys, Hele tiden. Andre steder skal være tyste og dunkle og poetiske. Den kontrast kan man ikke få i en millionby.”

*Du kan opleve Tor Nørretranders på den eksklusive (og gratis) LYSKONFERENCE i morgen torsdag, den 6.12. på House of Innovation – det kræver kun tilmelding og det kan ske her: https://billetto.dk/e/tor-norretranders-nyt-lys-nye-vaerdier-billetter-318217/select

Nu kan man snart mærke pulsen…

4. december, 2018

Når man i disse dage går rundt i Kolding Midtby, kan man ikke undgå at fornemme at der er noget på vej.

Stilladser til lysinstallationer skyder op i bybilledet og forventningerne vokser blandt de forbipasserende. Kolding Light Festival 2018 kommer til at overgå alle tidligere år!

Smag på lyset og bliv oplyst

29. november, 2018

Lysmiddag, inspireret af NOMA, lanceres i Kolding, og du kan sidde med til højbords, når en verdenspremiere lanceres d. 6. december – aftenen for åbningen af årets lysfestival.

Af: Simon Maegaard, Artinn.dk

En ”lysmiddag”. Smag lige på ordet. Hvilke nuancer dukker frem på tungen? Hvordan smager blåt lys, hvordan smager rødt? Kan kunstigt lys forandre din smagsoplevelse og sætte helt nye standarter for moderne gastronomi?

Disse spørgsmål (og mange flere) kan du afprøve på egen tunge torsdag d. 6. december til lysmiddag på Designskolen, Kolding. Menuen er intet mindre end: Lysets historie. Det startede ved et bål, i dag er lys højteknologisk. Den eksklusive lysmiddag vil indramme lysets historie fra begyndelsen og op til i dag. Der er tale om en 5-retters menu – fem nedslag i lysets historie.

”Folk kan forvente en eksklusiv og anderledes oplevelse.”   Mette Thrane Frandsen, event- og serviceleder på Designskolen, Kolding

Noma efterligner årstiderne med lys

Men hvad kan lys egentlig bruges til i forbindelse med gastronomi? Lysfestivalen har skævet mod hovedstaden til intet mindre end verdens mest efterstræbte restaurant, Noma, og inviteret arkitekt og lysdesigner Sarah Fredelund fra Studio David Thulstrup ind til at tale på årets lyskonference (https://billetto.dk/da/e/hvilken-rolle-spillede-lys-da-noma-genopfandt-sig-selv-billetter-317639):

”Dagslys er som udgangspunkt koldere end det varme lys, som vi typisk benytter os af indenfor husets fire vægge. I samarbejdsprocessen med Noma har vi villet efterligne årstiderne.”

Det har hel konkret resulteret i tre årstider, som i løbet af året skiftevis forvandler den renommerede Michelin-restaurant til Sommer, Efterår og Vinter. Lys, interiør og menu følger hinanden:

”Om sommeren, hvor menukortet udelukkende er vegetarisk med alt godt fra planteriget, har vi arbejdet med et diffust og varmt lys, som fylder rummet. Det fremhæver de mange farver og kaster bløde skygger. I vintersæsonen, hvor menukortet primært består af råvarer fra havet, er lyset lig virkelighedens lys mere koldt, kontrastfyldt og med skarpere skygger.”

Sådan fortæller Sarah Fredelund og uddyber, at visionen har været at efterligne de lyse nætter om sommeren og koncentrere lyset omkring bordet med levende ild i efteråret og tænke i zoner, øer, isbjerge om vinteren. På den måde afspejler restauranten det nordiske klima, der er så omskifteligt. Hvilke materialer (og det er ikke småting), man har brugt under denne forvandling, kan du få et større indblik i under årets lyskonference: https://billetto.dk/da/e/hvilken-rolle-spillede-lys-da-noma-genopfandt-sig-selv-billetter-317639.

”Lys er fuldstændigt universelt. Vi oplever det umiddelbart, og derfor bliver vi også påvirket på humør og stemning i disse mørke tider. –Sarah Fredelund, arkitekt og lysdesigner fra Studio David Thulstrup.

Kolding på lysets menukort
På samme måde har Designskolen benyttet sig af Koldings eget vækstlag af designere, som har bidraget med lysinstallationer og vil være til stede som serveringspersonale på aftenen d. 6. december, hvor lysmiddagen på Designskolen skydes i gang. Råvarerne til middagen vil blandt andet blive leveret af den lokale producent Grolys, som laver ”mikrogreens”, der bruges som topping på salater.

Designskolens køkken er et meget grønt og innovativt køkken, som har stor fokus på økologi og grønne vaner. Der er fokus på de små overraskelser, hvilket du vil få at mærke på den enestående aften d. 6. december, lover Mette Thrane Frandsen, event- og serviceleder på designskolen, Kolding.

Man glæder sig fra køkkenets side til at modtage Magnus Sønderbys produktion af grøntsager, som kommer fra designskolens kælder og er dyrket via akvaponisk kultur. (Læs om Magnus her: http://k-l-f.dk/man-maa-sgu-goere-noget-hvis-man-kan/)

”Det har været enormt behageligt at have Magnus gående. Han har taget projektet særdeles seriøst og vist et stort engagement i eksperimentet. Nu nærmer den store dag sig med hastige skridt, og vi håber, at Koldings borgere vil støtte op om initiativet.” – fortæller Mette Thrane Frandsen.

Man vil fra køkkenpersonalets side forsøge at servere Magnus’ salater så rene som muligt, så gæsterne kan få mulighed for at smage forskellen på de tre forskellige lystyper, som salaterne er groet under.

”Det bliver en fuldendt middag, hvor gæsterne også vil blive inddraget i tilberedningen af middagen ved bordene. Det bliver en helt unik oplevelse, men jeg vil helst ikke sige for meget. Helt overordnet set skal folk forvente en anderledes oplevelse.” -afslutter lysmiddagens tovholder Mette Thrane Frandsen.

Nomas lysarkitekt er koldingbarn
Tilbage til Sarah Fredelund, som tilbage i marts kunne sætte sig til bords på Noma, hvor hendes lysinstallationer nu var implementeret:

”Det var en stor dag, ikke mindst fordi madanmelderne nævnte og roste vores lys. Men det har været mindst ligeså rørende at opleve, hvordan personalet og kokkene har taget lyset til sig.”

Man har installeret det samme lys i køkkenets armatur ud fra en vision om, at lys skal indgå fra start til slut, hvilket således implicerer dyrkningen, hvor Noma har deres egne drivhuse, som du kan se fra restauranten. Dertil kommer virkningen på gæsterne og deres interaktion med lyset:

”Magien sker for alvor, når mennesker træder ind i rummet” -uddyber Sarah Fredelund, som glæder sig over at se, hvordan folk bl.a. deler deres oplevelser på Instagram.

Faktisk er Sarah Fredelund selv fra Kolding, og hun føler sig stolt af, at Kolding markerer sig med den årlige lysfest:

”Lys er fuldstændig universelt. Vi oplever det umiddelbart, og derfor bliver vi også påvirket på humør og stemning i disse mørke tider.”

”For mig skaber lysfesten et møde på tværs af politiske, kulturelle og økonomiske baggrunde.”

-afslutter lysdesigneren, som sætter en ære i kunst, der ikke er forbeholdt de få, men derimod kan favne mangfoldighed.

Fakta:

Kom til Danmarks premiere på magisk julebelysning i Søndergade i Kolding

20. november, 2018

Den 23. november kl. 17 – midt under Black Friday – bliver der god grund til at stoppe op et øjeblik. Der tændes årets julebelysning i Koldings Søndergade syd nemlig med et væld af de kendte og elskede Disney-figurer. 

Frost, Elsa og Anna. Anders And. Mickey Mouse og Pluto. Ingen kommer til at mangle, når Koldings Søndergade syd som ved et trylleslag bliver omdannet til Magic Street med alle de kendte og elskede Disney-figurer.

– Det bliver en fuldstændig magisk oplevelse. Jeg er både glad og stolt af, at det er her i Kolding, vi får lov til at afholde Danmarks premieren på dette helt overvældende lysshow, siger en begejstret citychef, Mette Schumacher om årets julebelysning i Søndergade.

Fra alle os til alle jer

Bag den store satsning i Kolding står City Kolding, som har samarbejdet med den lokale virksomhed Jada Group.

– Jeg er rigtig glad for, at vi kan gennemføre denne store event sammen med en lokal samarbejdspartner, og jeg kan tydeligt mærke, at de også brænder for at give os alle sammen en mindeværdig oplevelse med denne installation, siger Mette Schumacher, som er sikker på, at initiativet kommer til at tiltrække endnu flere handlende til byen.

– Kolding er allerede kendt for sin smukke julebelysning, og vi ved, at der er mange, som kommer hertil fra andre byer for at opleve den fortryllende stemning, som lysene giver, og i år får den lige en ekstra dimension med dette imponerende event, siger Mette Schumacher, som også sender en tak til Koldings Texkild aps, der støtter initiativet med et bidrag.

”Man må sgu gøre noget, hvis man kan”

8. november, 2018

Magnus Sønderby er akvapolog. Han har fundet sit kald, noget, som gør, at han med stor glæde står op om morgenen. Noget som gør, at han har overskud til at sidde i en kælder på Designskolen i Kolding i 5-6 timer om dagen og skrue og samle et cirkulært system, hvori hans planter gror. For som han siger: ”Hvad skal jeg bruge et kontorjob til, når jeg kan bruge mine hænder og er gladere?”

Af: Simon Maegaard, Artinn.dk

I ordet akvaponi forstås en kombination af hydroponi (dyrkning af planter i vand) og akvakultur (opdrætning af fisk). Denne kombination har været en opvejning, der har engageret den unge iværksætter Magnus Sønderby det sidste års tid, siden han startede med at sætte hullede rør op på sin altan i Kolding midtby. Magnus havde nemlig i lang tid gået med tanker om at gøre en større forskel med sin tilværelse uden at finde den rette kilde, men en dag skete der noget magisk:

”Jeg havde stenet en hel del Netflix og YouTube efter arbejde og var blevet rodet ud i dokumentarer om bæredygtighed i landbruget. Jeg blev dybt fascineret af den akvaponiske dyrkningsmetode. Den rummede for mig alt i et simpelt system – fisk, bakterier, planter og synergien mellem dem. Inputtet er fiskefoder, energi og små mængder vand. Outputtet er intet andet end lækre grøntsager. Det er super bæredygtigt. Jeg tænkte: ”Kan det virkelig lade sig gøre?”

Og ja, det kunne det. Magnus opstartede sine eksperimenter på den lille altan i lejligheden i Kolding, men fik senere lov at låne et havestykke i byen, hvor hans eksperimenter har fået lov at udvikle sig henover sommeren. Det har allerede resulteret i en beskeden høst af grøntsager og urter dyrket ved hjælp af akvaponi. Næste år bliver begynderfejlene rettet, og forventningerne er høje. Men lad os nu lige specificere, hvordan processen egentlig foregår. Vi spørger nørden selv, som netop har placeret sig på gulvet i designskolens kælder og ligner en glad dreng med sit ikoniske brede smil på læben:

”Der er tale om et næsten lukket økosystem, hvor fiskene producerer afføring. Afføringen indeholder kvælstof, som er gavnlig for planterne. Kvælstof og vand pumpes op i toppen af nogle rør, og herefter risler det ned igen indeni rørene, hvor planternes rødder sidder. Når vandet kommer tilbage til bassinerne, er det renset, og fiskene kan fortsætte med at danne kvælstof. Det kan ikke blive mere bæredygtigt!”

Men da den grønne iværksætter Magnus Sønderby for nylig henvendte sig til landbrugsstyrelsen for at høre, om hans have kunne blive godkendt som et økologisk brug, ville de ikke verificere metoden, da planterne, som de selv formulerede det: ”Ikke er dyrket i et aktivt gro-medie” (dvs. eksempelvis i jord, som indeholder bakterielt liv). I stedet for jord anvender Magnus vand, og det vil sige, at planterødderne hænger frit i luften. Til forspiring bruger han kokosfibre, som består af skallen fra kokosnødder, der er ideel som erstatning af jord i en akvaponisk spirekasse:

”Jeg blev frustreret, for jeg ser jo selv mit projekt som et selvrensende og lukket system, hvorfor naturen er 100% skånet for miljømæssig belastning. Den eneste ressource, jeg har behov for, er vand i små mængder, foder og lidt strøm til pumpen.”

Kan akvaponi blive fremtiden?
Som iværksætter kæmper man for noget, man tror inderligt på. Man vil gå længere end de fleste for at udbrede sine ideer, produkter og drømme, og for Magnus Sønderby er der heller ikke tale om undtagelsen. Men da jeg spørger ind til vækstpotentialet i hans virksomhed, forholder han sig dog meget realistisk:

”Det er klart at anlægningen og omlægningen er en vild omkostning, hvis man ser det i et makro-perspektiv. Men vedligeholdelsen er minimal, og det er netop det, som jeg forsøger at gøre opmærksomhed på her – i det små. Der er for eksempel ikke behov for lugning i forbindelse med akvaponi.”

Den optimistiske plantenørd sidder på gulvet i et lille kælderrum, hvor han har lånt designskolens 3 bruserum. Et lyseksperiment er i sin vordende begyndelse. I går ankom lyskilderne, som Lemvig Møller har sponsoreret til projektet – og de tre bruserum belyses nu med henholdsvis blåt, hvidt og rødt lys. Alle lyskilder er fuldspektret, men der er tale om en forskel i koncentrationen af de specifikke farvespektre rød, hvid og blå. Tesen, som er formuleret af Carsten Borch, går nemlig på, at det blå lys skulle danne en mere sprød salat, hvor den røde lyskilde skulle resultere i en sødere salat. Man skulle nærmest tro, at der var tale om menneskelige forhold.

Jeg spørger Magnus hvad der driver ham?

”Der er for det første – så vidt jeg ved – ingen andre, som gør det i Danmark. Målet for mig er derfor på nuværende tidspunkt, og det sted jeg er i udviklingen af mit firma p.t., at informere og lære danskerne om mulighederne ved akvaponi. Jeg håber på, at min åbne tilgang på et senere tidspunkt kan åbne døre for mig.”

– og det med at åbne døre, ja det er vores tilstedeværelse i det fugtige kælderrum lige nu et levende bevis på. Ved siden af os rinder vand ned langs afløbsrør, som sitrer, og jeg begynder at mærke en indtrængende træng til at tisse. Det får undertegnede til at stille spørgsmålet: Har du igennem det sidste års tid mærket nogle konsekvenser af dit plantebrug i dit personlige liv?

”Duften af grøntsagerne har haft en indvirkning. Det er klart at friskheden skaber glæde – ikke mindst bare det at opleve ting gro. Lyden af vandet, der cirkulerer, er lyden af ro og liv. Det er naturens værk, og det oplever jeg som terapi!”

Plantenørden sidder stadigvæk på gulvet i skrædderstilling med et fastgroet bredt smil på læberne. Det føles som om, at han har fundet en dybere mening, som har efterladt en fundamental tilfredshed i den unge iværksætter.

30 dage til lysmiddag
Der er cirka 30 dage til det går løs på designskolen med en særlig lysmiddag, hvor Magnus’ planteeksperiment med lys og planteavl skal stå sin prøve på Designskolen efter åbningen af årets lysfestival. Kuverten koster 500,- kr., men der er tale om en enestående oplevelse, som har krævet hundredvis af timer i en kælder – tid, som for Magnus er meningsfuld:

”Nok er der meget at se til, for at få enderne til at mødes, men jeg kan være i nuet, når jeg bygger, justerer og passer mine planter. Hvad skal jeg bruge et kontorjob til, når jeg kan bruge mine hænder og er gladere?”

Men hvad er drømmen og målet for Magnus Sønderby og hans firma Akvaponisk have?

”Indenfor det næste halve år vil jeg have flere fisk, og så skal jeg have lavet et nyt og mere effektivt filter. Haven har i dag plads til 600 grøntsager, men jeg planlægger at bygge et hydroponisk system af næsten samme størrelse til foråret. Derefter skal jeg til at have afsat mine varer.”

Undertegnede kan ikke lade være med at undre sig over forretningsmodellen i projektet, for målet må vel være (ud over at gøre en forskel) at skabe omsætning over tid, eller hvad?

”Jeg drømmer om i fremtiden at have et eksperimentarium, hvor jeg kan formidle min opbyggede viden indenfor området. Dermed er rejsen i virkeligheden uendelig – ikke mindst med lys for øje”.

– konkluderer han med et drømmende blik rettet mod sine planter, som ligeså stille er begyndt at titte frem fra hullerne i rørene, der klistrer sig op af badeværelsesvæggene i designskolens fugtige kælder.

Fakta:

Til lysmiddagen kan du smage følgende planter dyrket vha. kort- og langbølgelys:

  • Rucola
  • Persille
  • Grønkål
  • Sommer- og vintersalat
  • Basilikum (2 slags)
  • Spiselige tallerkensmækkere
  • Purløg
  • Koriander
  • Mynte

”Der er som udgangspunkt ikke noget i fremtiden, der hedder, ”det kan jeg ikke lide”. Det handler derimod om den rette kombination.”

Citat, Magnus Sønderby

Lysmiddag på Designskolen Kolding

8. november, 2018

Torsdag den 6. december 2018 er det muligt at opleve smagen af lys.

Se mere her.

Der er et begrænset antal pladser, så tøv ikke.

Lær også mere om hvordan lys smager her

Lys som storyteller – den ”alvidende” forbruger

4. november, 2018

Bestil billet til arrangementet her – det er gratis.

Direktør Tommy Toft fra FORM3 Retail ser fremtidens butiksindretning som et spørgsmål om formidling via teknologi og lys. Butikkerne skal ikke længere sælge produkter og rådgivning men derimod historier. Forbrugeren er simpelthen blevet for klog.

Af: Simon Maegaard, Artinn.dk

Du går ind i et rum, som består af lys. Lys fra skærme, lys på særudstillede produkter, lys i røg med 3D formationer i stedet for giner. Henne i det ene hjørne kan du få scannet din krop, og henne i det andet kan du give dig selv tøj på via en IPad, som projekterer de forskellige sammensætninger op på en skærm. Du er gæst hos et brand, og brandet er en forlængelse af dig.

Sådan kunne en almindelig shopping-oplevelse med stor sandsynlighed udfolde sig for fremtidens forbruger. Men fremtiden ligger, ifølge FORM3 direktøren Tommy Toft, lige om hjørnet:

”Forbrugeren i dag ved alt i forvejen. De har researchet et produkt til umiskendelighed, så de vil have en dybere historie, når de kommer ind i butikken. Men ikke nok med det – de vil også deltage og have mulighed for at realisere sig selv i ved hjælp af teknologi.”

Men hvordan kan man få en gæst til at føle sig engageret i sit brand. Hvad skal der til? Tommy Toft bruger et allerede eksisterende eksempel fra virkeligheden:

”Tag nu eksempelvis Tom Ford, som er helt fremme i skoene. De har forstået at fortælle en historie om, hvordan deres dufte bliver til. Det handler om bølger, frisk luft og beroligende farver – der er tale om et værdisæt, en holdning, som kommer frem ved hjælp af lys.”

Butikspersonalets rolle ændrer sig altså radikalt. Den historie som håndværkeren eller designeren vil fortælle, skal ikke ske via ekspedienten, men via teknologi som tekst og video. Den menneskelige faktor kommer i stigende grad til at koncentrere sig om det velfungerende værtsskab.

Vi vil have det hele!
Indenfor retail taler man typisk om 2 forbrugertyper, som tegner den moderne forbrugerkultur. ”Slowretail” er butiksrummet, hvor man har lov til at være i længere tid, uden man bliver kigget skævt til. Et eksempel på denne type detailhandel, er et varehus som IKEA, hvor man kan bruge en halv dag eller mere. Mor og far kan sætte sig i møblerne, og børnene kan lege gemmeleg mellem de mange indretningsmiljøer, mens de voksne afprøver sofaer.

”Fastretail” handler selvsagt om den hurtige ekspedering, hvor produktets tilgængelighed er i centrum. Det skal være så nemt som muligt at afhente sit produkt, som man eventuelt har bestilt på en app i forvejen. Et eksempel herpå er Starbucks, hvor du kan forudbestille din kaffe og afhente den To Go på vejen hjem fra arbejde. I denne sammenhæng spiller lys også ind:

”Her handler det om at præsentere en vare, så det digitale udtryk harmonerer med butikkens designprofil. Lys forener i denne sammenhæng den digitale oplevelse parallelt med virkeligheden, og vi får en oplevelse af, at de to verdener smelter sammen og bliver en katalysator for hinanden.”

-fortæller Tommy Toft, hvis virksomhed FORM3 har været med til at forme indretningsmiljøer til store brands som Sand, Day Birger Mikkelsen og Georg Jensen Damask. Han fortsætter:

”Se eksempelvis på Topshop, som lavede en catwalk ved Londons modeuge, hvor de inviterede en række unge bloggere ind til at overvære showet transmitteret gennem en virtuel brille. Der var mange flere mennesker, som kiggede ind i butikken via vinduet, end der deltog i showet.”

På denne måde opnåede det britiske modebrand en 360 graders eksponering, idet de forstod at skabe flere led ved – så at sige – at forlænge virkelighedens begivenhed med et Live Act i butikken, som så igen satte gang i et glo-optog. Og så skal der ikke så meget fantasi til at forestille sig, at de nysgerrige vindueskiggere har knipset og delt deres oplevelser på de sociale medier.

Hvordan ser Tommy Toft lys skabe ny værdi for Kolding?

”Jeg er meget begejstret for, at vi har en lysfestival, som også tænker erhvervslivet ind. Nu er Kolding blevet lysets by – det er heller ikke nogen dårlig titel rent symbolsk.” -udtaler retailchefen med et smil.

FORM3 bruger aktivt lys som virkemiddel i dagligdagen til at præsentere deres produkter. Her har man spottet en tendens, som har ændret sig henover de seneste 5 års digitale udvikling:

”For 5 år siden ville forbrugeren have et show på skærmen – i dag vil de være en aktiv del af det.”

Børns ideer er i høj kurs

26. oktober, 2018

Legepladsproducenten Ledon har arbejdet sammen med Brændkjærskolens elever i en uge om at skabe ny værdi for Kolding via lys. Du kan opleve deres innovative løsninger i uge 49, hvor der er udstilling på Kolding bibliotekerne.

 Søren Skøtt, Ledon

 

Af: Simon Maegaard, Artinn.dk

Denne historie handler om, hvordan vi kan bruge lys til at skabe en bedre legeoplevelse, et bedre samfund og en bedre verden. Søren Skøtt fra legepladsproducenten Ledon fortæller:

”Da jeg gik ind til projektet vidste jeg, at jeg havde de bedste idé-udviklere på markedet – nemlig børnene. Børn skaber – helt umiddelbart – igennem fordybelse i legens verden. Idégenerering falder dem naturlig. Jeg bruger ofte et eksempel fra Den Lille Prins, hvor han siger: ”Voksne forstår ikke noget om dem selv, og det er så trættende for børn evigt og altid at skulle komme med forklaringer”.

For Søren Skøtt indrammer ovenstående citat hele hans professionelle tilgang til produktudvikling – for det handler nemlig om at tillade sig selv at lege:

”Da jeg som studerende i 2001 fik muligheden for at observere indefra, hvordan Lego arbejder i øjenhøjde med børnene, blev jeg dybt fascineret. Man spurgte eksperterne (børnene): Hvis en legoklods skulle kunne noget selv, hvad skulle den så kunne? -Nogen ville have den til at flyve, hvilket ikke fungerede som businesscase, da det ville koste kassen, men så var der en, som foreslog, at hvis nu man kunne tale til legoklodsen…”

Hermed opstod LEGO Mindstorm – direkte akkumuleret af børnenes ideer, og siden dengang har Søren Skøtts arbejdsliv tegnet sig med børn som kompas. De seneste 2 år som udviklingschef i Ledon – innovative legepladser skabt i fællesskab med brugerne og nu Brændkjær-eleverne, der har ageret tænketank og besvaret det krystalklare spørgsmål:

Hvordan kan lys skabe ny værdi for Kolding?

”Jeg var mest sammen med de mindste børn til at starte med. Det er abstrakt at forklare, at vi skal arbejde med lys, så vi rullede en enorm papirrulle ud og lod børnene gå i gang med at tegne. Når der så kom en rutchebane frem på papiret, spurgte vi eksempelvis: Hvordan kunne man gøre den mere interessant med lys? Nu kunne børnene forholde sig til opgaven, og geniale ideer opstod. Forestil dig eksempelvis, at man kan generere strøm, imens man hopper på en trampolin.”

På den måde kunne Søren Skøtt tage konkrete ideer og forslag med tilbage til sin chef – ideer, som var direkte konverterbare som forretningsmodeller. Børnene havde – for en stund – erstattet udviklingsafdelingen i virksomheden og bevist, at de kunne gøre en mærkbar forskel:

”Det, at børn kan forholde sig kritisk til hinandens ideer og være i en proces, hvor de optimerer deres egne løsninger, er guld for virksomhederne.”

 

Eksempler på legepladsmodeller udarbejdet af elever på Brændkjærskolen, Kolding.

Under den landsdækkende opfinderkonkurrence Projekt Edison for 6. klassetrin, viste det sig ydermere, at børn ikke kun er i stand til at udvikle ideer til børn. Derimod havde eleverne allerede tænkt deres forældre ind i billedet, når det kom til at generere energi og fremme bevægelse. Eleverne havde nemlig observeret, at forældrene altid sad med deres mobiltelefoner ude på sidelinjen:

”De voksne kan ligeså godt sætte sig op på en cykel, som kan oplade deres mobiler, mens den overskydende strøm kan bruges til at skabe sjove ting på legepladsen.”

Abstraktionsevnen fejler altså ikke noget hos fremtidens helte:

”Det er det, vi ude i erhvervslivet kalder ’Proof of concept’. Når det kommer til lysfestivalen i Kolding fem til ti år ude i fremtiden, har vi nogle små kloge hoveder, som har visioner, der rækker længere ud, end vi forstår.”

Lysfest skal ændre vores måde at tænke på…

18. oktober, 2018

Lysfest skal ændre vores måde at tænke på…

”Hele Danmark skal blive opmærksom på, hvor meget værdi Kolding skaber med lys.” Sådan lyder ambitionen fra Erhvervsgruppen Kolding. Der er mange, som kender dem indirekte, igennem de mange lokale initiativer, de står bag. Men hvad står Erhvervsgruppen Kolding egentlig for?

Af: Simon Maegaard, Artinn.dk

Hovedformålet med Erhvervsgruppen Kolding er, at bakke op om Koldings fyrtårne, men i år er noget helt særligt. Man har nemlig fra bestyrelsens side besluttet, at lægge alt fokus på Kolding Light Festival, som de seneste år, har vokset sig til en af årets største begivenheder i Trekantområdet med dets knap 150.000 besøgende på bare 3 dage tilbage i 2017:

”Det er klart, at en begivenhed som denne er med til at sætte Kolding på landkortet, og derfor går vi ikke ned på kvaliteten i 2018 – tvært imod.”

 

-udtaler Søren Nielsen, formand for Erhvervsgruppen Kolding og fortsætter:

 

”Erhvervsgruppen Koldings absolut stærkeste initiativ, Kolding Light Festival, er blevet en turistattraktion. Nu bygger vi et lag mere på. I ugen op til åbningen vil der blive afholdt master classes, idéworkshops, produktdemonstrationer, konferencer, konkurrencer og meget mere.”

 

Den populære lysfest opgraderer altså i denne omskæring (2018) til en videns delende institution. Det gør de, som de selv siger: ”For at øge Koldings- og virksomhedernes værditilbud på lys og med lys.”

 

Lys i øverste etage?

Men ikke nok med det. Faktisk er der tale om en hel ny måde at tænke lys på. Her taler Carsten Borch, som er årets koordinator på arrangementet:

 

”Med det rette lys sælger supermarkederne flere varer. Med det rette lys præsenterer virksomheder deres produkter bedre på messer. Med det rette lys fortæller vi bedre historier på vores facader. Med det rette lys kan vi sende data mere sikkert. Med det rette lys kan børn lege ude året rundt. Med det rette lys kan vi måle blodprocenter. Med det rette lys kan vi reducere stress. Med det rette lys kan vi gro fødevarer indendørs. Med det rette lys kan borgerne øge livskvaliteten!”

 

I år har Kolding Light Festival et særligt tema, som tilskynder alle til at tænde pæren på øverste etage:

 

Hvordan skaber lys ny værdi for Kolding?

 

Der er lys overalt. Der er så meget af det, at vi nogle gange glemmer at fokusere på værdien. I år vil Erhvervsgruppen Kolding lade virksomhederne, uddannelsesinstitutionerne og kulturinstitutionerne gnide skuldre i en nytænkning af lysets værdi for byen, så Lysfesten går fra at være en turistattraktion til en videns båret event med et større og mere ambitiøst formål.

 

Søren Nielsen udtaler:

 

”Vi vil koordinere de mange aktiviteter, der i forvejen findes på lys, og opfordre byens aktører til at placere dem i den uge, hvor lysfestivalen bliver afholdt. Vi vil sætte nye initiativer i gang, som også bliver afholdt i den uge, hvor lysfestivalen bliver afholdt. På den måde skaber vi en kritisk masse, så hele Danmark bliver opmærksom på hvor meget værdi Kolding skaber på lys og med lys.”

 

Fakta

Du vil i ugen bl.a. kunne opleve:

Mandag: Åbning af skoleudstilling – Hvordan skaber lys ny værdi i leg?

Tirsdag: Lysdesignworkshop – Udtænkt forretningsmodeller på baggrund af lys.

Torsdag: Kæmpe Lyskonference m. deltagelse af bl.a. Handelsstandsforeningen, byens studerende, virksomheder fra Trekantområdet, lærere, pædagoger, iværksættere, gastronomer, psykologer og læger mm. – afsluttes med lysmiddag på designskolen, hvor der skal smages på lys!

Fredag: Udstilling på SDU – udstilling af de studerendes lysprodukter

Torsdag til lørdag: Lysfesten er åben for alle!

 

 

Glimt og reaktioner fra festivallens første dag

9. december, 2017

Fotografen John Sihn Hansen fangede glimt og reaktioner fra festivallens første dag.

Se med i videoen:

 

 

Følg også med på vores Facebook-side for at se de mange videoer og billeder, som besøgende deler.